Menu główne:
Od najdawniejszych czasów człowiek szukał sposobu aby móc się szybko przemieszczać. Najpierw był to koń, później wóz z koniem, potem bardziej elegancie bryczki i temu podobne aż wreszcie przyszedł czas na motoryzację, Ja moją edukację szkolną rozpocząłem przed wojną. Pamiętam ten czas gdy po szkole chodziliśmy oglądać samochody. W Katowicach na ulicy Piłsudzkiego (dzisiaj ulica Warszawska) przy teatrze Wyspiańskiego zaparkowane były taksówki i inne auta. Ulica ta wyglądała wtedy inaczej, tak jak na załączonym zdjęciu. Patrząc od rynku po lewej stronie był wazki pas drogi przedzielony od głównego traktu wysepkami na którym rosły drzewa. Ten węższy pas wykorzystywany był na parkowanie pojazdów. Z kolegami zaglądaliśmy przez okna samochodów na liczniki (prędkościomierze) ile to cudo wyciąga. Marzyliśmy o własnych autach. Auta były wtedy bardzo drogie i nie każdy mógł sobie na nie pozwolić. W dalszym opisie wspominam jak moje marzenia się kształtowały od najmłodszych moich lat. Niezależnie od tego należy wspomnieć o okresie powojennym który należy podzielić na trzy takie okresy, a mianowicie;
1. Bezpośrednio po wojnie, Gdynie było w Polsce żadnej produkcji aut i można było kupić jedynie jakieś stare poniemieckie auto i to zwykle za wysoką cenę.
2. Okres gdy zorganizowano w Polsce tak zwany „Polmozbyt” i rozpoczęto sprowadzanie do polski aut z NRD i Czechosłowacji . Wtedy auta można było otrzymać tylko na przydział. Przydział odbywał się przez komisję – np. „W Barburkę w dzień górnika, w Floriana w dzień hutnika” . Ceny samochodów na tak zwanym wolnym rynku były dużo wyższe niż te z przydziałów. Nawet samochody używane miały na wolnym rynku ceny wyższe od cen w „Polmozbycie”. W miarę rozpoczęcia produkcji aut w Polsce, ustanowiono inne komisje państwowe do przydziału aut. Po otrzymaniu przydziału i tak trzeba było długo oczekiwać na jego odbiór. Ceny były ustalane odgórnie i nie wiadomo było ile za samochód będzie trzeba zapłacić w dniu odbioru. Ceny na wolnym rynku były w dalszym ciągu wyższe od cen na wolnym rynku.
3. Okres po 1989r gdy stosunki ekonomiczne powróciły do normalności. Można iść do sklepu z samochodami, wybrać sobie dowolny model auta , uzgodnić sposób płatności (za gotówkę lub na raty) i odebrać wymarzony samochód zaraz lub po kilku dniach.
Opisany okres obejmuje ponad 80 lat wstecz. Można go potraktować jako rys historyczny rozwoju motoryzacji. W okresie tym zmieniło się tak dużo. Zmieniły się elementy konstrukcyjne samochodu, ilość samochodów na ulicy, przybyło dużo nowych dróg, zmieniła się funkcja samochodu, stosunki społeczne i wiele jeszcze innych rzeczy.