Menu główne:
Skoda Octavia 1962. Ponieważ ja i żona pracowaliśmy, zaoszczędziliśmy tyle że mogliśmy pokusić się o kupno nowgo samochód. Dostać nowy samochód niebyło łatwo. Trzeba się było starać o specjalny przydział do Motozbytu. W tym czasie rozpoczęła się już produkcja w Polsce samochodów „FSO Syrena”. Złożyłem podanie o przydział takiego samochodu i o dziwo przydział dostałem. W wydziale w którym rozpatrywano przydziały zbierały się specjalne komisje społeczne które rozpatrywały podania. Ja w końcu samochodu tego nie odebrałem. Syreny w owym czasie były samochodem bardzo prymitywnym, nie synchronizowana skrzynka biegów, początkowo silnik były dwucylindrowy.
Ponad rok później złożyłem ponownie podanie ale na „Skodę Octavie 1962 " i o dziwo znowu bez żadnych problemów dostałem przydział. Może przyczyniło się do tego to, że moja żona i ja pracowaliśmy w przemyśle węglowym. Po około rocznym oczekiwaniu mogłem odebrać wymarzony samochód w Motozbycie w Katowicach. Z tymi przydziałami nie było prosto, nasz znajomy ponieważ pracował sam (żona jego nie pracowała) dostał wezwanie z Urzędu Skarbowego i musiał się tłumaczyć skąd ma pieniądze na kupno samochodu.
Skoda Octavia jak na owe czasy była dobrym samochodem. W czasie kilkuletniej eksploatacji spisywała się bardzo dobrze. Nie miałem żadnych awarii na drodze. Samochodem tym poza jazdą po kraju, nad morze, odbyłem kilka wyjazdów do Jugosławii, Bułgarii i na Węgry. Takim porównaniem jakości aut był wyjazd do Jugosławii który odbył się w grupie 12 samochodów różnych marek jak Moskwicze, Wartburg i FSO Syrena. Octavie były dwie i tylko one przebyły trasę bez jakichkolwiek usterek i bytności w punktach serwisowych. W wyjeździe tym uczestniczyła jedna FSO Syrena i przypomniało mi się zdarzenie które miało miejsce w czasie tego wyjazdu. W Jugosławii kierowca tego samochodu miał jakiś problem. Zajechał więc do warsztatu. Szef mechanik wlazł do kanału pod samochód, pooglądał, poczym wyszedł i oznajmił, że daje kierowcy samochodu do dyspozycji cały warsztat i wszystkie narzędzia. Stwierdził że takie cudo widzi po raz pierwszy w życiu i nie chce go jeszcze bardziej zepsuć. Całą naprawę wymieniony kierowca FSO Syreny wykonał sam.
Podstawowe parametry Skody Octavii:
Pojemność silnika 1089 cm^3
Moc 42 KM (20,9 kW) przy 4500 obr/min
Prędkość maksymalna 125 km/h
Masa pojazdu 1270 kg
Zużycie paliwa 7,7L/100 km
Po kilkuletniej eksploatacji postanowiłem sprzedać samochód i starć się o nowy. Ceny sprzedaży nowych samochodów poza przydziałami były w tym czasie kilkadziesiąt tysięcy wyższe niż te w Motozbycie. W związku z tym i ceny aut używanych były również stosunkowo wysokie. Oczywiście samochód sprzedałem gdy miałem pewność otrzymania nowego. Po zaprzestaniu produkcji Octavi Skoda wprowadziła do produkcji Skody 1000 MB. Ta nowa produkcja nie miała najlepszej opinii. Typ ten określano jak „1000 Małych Błędów” od liter MB. Octawia miała karoserię zabudowaną na ramie. Skoda 1000 MB miała karoserię samonośną. Znajomy kupił taki samochód. Gdy jednym kołem wjechał na chodnik, to miał trudności z otwarciem drzwi. Karoseria miała zbyt małą sztywność. Dlatego w krótkim czasie rozpoczęto w Czechach produkcje Skody 100 i jej pochodnych.